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Behavioural and technical competencies describe the necessary behaviours, skills and knowledge required for both regulated and unregulated professionals who work with people who use substances.

The newly updated Competencies for Canada’s Substance Use Workforce, produced by the Canadian Centre on Substance use and Addiction (CCSA), have been revised in collaboration with subject-matter experts, advisory group members, consultants, and people with lived and living experience of substance use and their families and friends.

The updated competencies toolkit with a new design and interactive web pages for ease of access is now available online. A new tutorial video series explains how a competency-based framework can be used for job descriptions, scope of practice, interviewing and performance management.

As existing staff are re-deployed, new staff recruited and multidisciplinary teams mobilized to respond to growing challenges and evolving needs across mental health and substance use services, CCSA’s competencies, videos and tools guide organizations in using a competency-based framework for:

  • Interviewing

  • Hiring

  • Performance coaching and management

  • Training

  • Curriculum development

  • Professional development

To improve the quality of services for people who use substances, the Behavioural Competencies should be used together with the Technical Competencies, as well as the accompanying guides and tools on our website. We also recommend that organizations adapt the competencies tools and resources to suit local contexts, mandates, population needs and settings.

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Les compétences comportementales et techniques énoncent les comportements, les aptitudes et les connaissances nécessaires aux professionnels réglementés et non réglementés qui travaillent avec des personnes qui consomment des substances.

Récemment révisées, les Compétences pour les intervenants en usage de substances au Canada sont produites par le Centre canadien sur les dépendances et l’usage de substances (CCDUS). Cette révision s’est faite en collaboration avec des spécialistes du domaine, des membres de groupes consultatifs, des experts-conseils et des personnes ayant une expérience passée ou présente de l’usage de substances, leur famille et leurs amis.

Les compétences révisées peuvent maintenant être consultées sur des pages Web interactives et conviviales, qui mettent en valeur leur nouvelle identité visuelle. Vous y trouverez aussi une série de vidéos de formation montrant comment l’adoption d’une approche axée sur les compétences pourrait vous aider à rédiger des descriptions de postes, à préciser un champ de pratique et à faciliter vos processus d’entrevue et de gestion du rendement.

Avec la réaffectation d’employés, le recrutement de nouveaux employés et la mobilisation d’équipes multidisciplinaires en réponse aux défis grandissants et aux besoins changeants du secteur des services de santé mentale et d’usage de substances, les compétences, vidéos et outils du CCDUS seront un guide utile aux organisations, et ce, dans plusieurs domaines :  

  • l’entrevue

  • l’embauche

  • l’encadrement et la gestion du rendement

  • la formation

  • l’élaboration de programmes d’enseignement  

  • le perfectionnement professionnel

Pour améliorer la qualité des services offerts aux personnes qui consomment, il est conseillé d’utiliser les compétences comportementales de concert avec les compétences techniques et les autres guides et outils qui se trouvent sur notre site Web. Nous recommandons aussi aux organisations d’adapter les outils et ressources en fonction de leur contexte, de leur mandat, des besoins de leur clientèle et de leur milieu.

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